IKIRU! – 1952


M-am hotărât  sa vad acest film prin 2010. S-a „lăsat” destul de greu, fiind printre ultimele filme din opera lui Kurosawa care erau pe lista cu „de văzut”. Nu-i deloc mai adevărat ca am început sa-l vad de cel puțin 10 ori, iar pentru vizionarea integrala mi-au trebuit câteva luni de zile.

File:Ikiru poster.jpg

Nu este cel mai popular film al lui Kurosawa – fiind făcut înainte de perioada filmelor cu samurai (Seven Samurai, Yojimbo, Sanjuro…) și având un puternic filon de neorealism cu specific nipon.

Filmul este incomod si serios (despre ultimele luni din viata unui om care știe ca va muri…), eroic de-a dreptul – dacă stam și ne gândim la ce lupta se înhamă naivul Watanabe, altminteri un tip mărunt, conformist și insignifiant – cu sistemul birocratic. Aflam după moarte (prin inserarea unor flash-back-uri în scena lunga a priveghiului…) ca tipul s-a transformat într un Don Quixote – pentru unii din colegi, sau într un Robin Hood – villain periculos – pentru alții. La un moment dat „geometria” filmului se strica  abrupt – tragic de-a dreptul și aflam tam-nesam ca personajul principal a murit și ca toate speranțele pe care ni le făceam (desigur prin identificare cu eroul…) ca va învinge boala sau ca temerile sale sunt neîntemeiate, se fac praf. Tot capitalul de simpatie (abil transferat prin montaj…) către aceasta „victima a datoriei” se transforma în revolta, iar sentimentul de  neputință pe care-l experimentezi este copleșitor.

Takashi Shimura este măreț în rol – dacă ne gândim ca pana atunci jucase roluri de „ticălos” sau de „prostul satului” și este nedreapta umbra în care a stat – considerând faptul ca si-a început cariera înaintea celuilalt simbol al cinematografului nipon – Toshiro Mifune . IKIRU  rămâne cea mai importanta creație pentru Shimura, acesta „intrând în rol”  credibil și realist, reușind sa oscileze facil de la obscuritatea birocratului, la „hedonismul” din concediul „medical” pe care și l-a luat, pana la fermitatea cu care rezista în fata yakuzei și umilința cu care a reușit sa-și atingă scopul. Povestea tragica a personajului neînsemnat (clasele și pozițiile sociale în Japonia sunt apăsătoare si reale!) anticipează cu câțiva ani drama lui Matsugoro  – The Rickshaw Man –  țăranul jucat de Mifune în filmul lui Inagaki.

Adevărul? Binele? Omul? Se pare ca din toate acestea nu va rămâne decât legenda – fiecare personaj – funcționar, polițist, ziarist, om simplu, ruda – având propria „side of story”(narata în stilul Rashomon).

Morala? Ce faci când știi ca mai ai doar câteva luni de trăit (sau de mandat.., ca sa o spun pe șleau!) și ești într-o funcție din care poți sa faci ceva pentru semeni sau societate. Da! aici ma refer strict la funcționarii sau politicienii care intra obedient  în sistemul cvasi-mafiot, sunt schimbați, maturați de sistem și din urma lor nu rămâne nimic – în cel mai bun caz, pentru ca de multe ori tipii rămân în memoria colectiva doar pentru scandaluri, ineficienta, corupție, hoție și prostie.

Am trecut de deziluzia finalului (amara scena finala  în care se repeta avatarul petiționarului care este trimis de la un birou la altul – scena care îmi da fiorii de „deja-vu” romanesc) și ma întreb: cum arata  Japonia  la 60 de ani de când s-a făcut filmul? Din fericire azi arata bine – incredibil de bine!

P.S. Filmul nu este tezist – nu e nici de stânga nici de dreapta – transcende orice credință sau ideologie și nu are decât o morală… fă bine dacă ai ceva de făcut, chiar dacă nu iți mai rămâne decât acel „lucru” de făcut.

Nota – 10/10*

 

Anunțuri
Acest articol a fost publicat în Criterion și etichetat , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

2 răspunsuri la IKIRU! – 1952

  1. Bujold zice:

    Am vazut acest film in 1982 si, de atunci, il consider cel mai bun film pe care l-am vazut vreodata….

    Apreciază

  2. Pingback: 1. Opera cinematografică a lui Akira Kurosawa | Urmele pasilor mei

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s