Carlos – 2010 – CRITERION


Inspirată majoritar din fapte reale ce pot fi datate precis, ecranizarea biografiei lui Carlos „ Șacalul” este o cronica sângeroasă a două decenii de terorism rosu. Noi ne amintim din anii 70′, 80′ doar bancurile, cartelele de pâine, Vietnam, Afghanistan,  efervescența  „disco fever”, crestele punkerilor, spoiala glam rockerilor,  naivitatea și țoalele nasparlii new wave…  In vremea asta o mâna de fanatici „motorizati” de o retorica internaționalistă, antisemită și bolșevică se puneau în slujba cauzei palestiniene (bineînțeles –  subvenționată de Moscova…) înarmați cu kalasnikov, bombe și cuțite terorizau Europa în numele „revoluției permanente”.

Carlos (Edgar Ramirez) e un tip cuceritor – înconjurat de femei, ii place beutura și e iute la mânie (happy trigger…). Poliglot, versatil și dedicat reușește în scurt timp sa ajungă liderul din umbra (catalizatorul) extremiștilor germani (Rote Armee Fraktion ) japonezi (Nihon Sekigun) sau maoiștilor francezi… Ajunge rapid asasin la comanda – pe „statul de plată” al palestinienilor ( comandați de KGB) sau pentru oricine plătea bine ( Ceaușescu…). Finalul „carierei” îl găsește pe lista de „the most wanted”, fiind pentru majoritatea tărilor inamicul public numărul 1 iar pentru foștii angajatori fiind fie prea incomod și jenant. Cariera sa intra în umbră odată cu căderea zidului Berlinului, după care este sistematic vânat, hăituit  și apoi încarcerat.

Carlos poster

Nu voi povesti filmul – este foarte lung – Edgar Ramirez ( The Bourne Ultimatum, Wrath of the Titans, Vantage Point, Domino ) trece incredibil de la Travis Bickle la Jake La Motta (ma refer la genul „total” Robert De Niro…) – intra în rol perfect și accede fără nici o problema ” in all time top – ten villains” alaturi de John Lithgow (Dexter), David Carradine, (Kill Bill), Javier Bardem (No Country For Old Men), Peter Lorre (M), Humphrey Bogart (The Treasure Of Sierra Madre) sau Orson Welles (The Touch Of Evil)…

Nu veți găsi nici o  asemănare cu filmele ce povestesc despre spioni, teroriști sau agenți secreți (Charade, The Day of The Jackal, Tinker Tailor Soldier Spy, Mission Impossible, Bourne Identity, Torn Curtain, The Spy Who Came In from the Cold, Baader Meinhof Komplex) – morala este distrugătoare, utopia este ironizată, idealismul transformându-se în  ceva negociabil – nu e vorba că Ilich Ramírez Sánchez va ajunge din „soldatul universal” o umbra de politician ce se agață abil de convingerile și naivitatea prostimii pentru a-și ușura pedeapsa.  Regizorul Olivier Assayas nu da spectatorului nici un „pai” de care sa se agate în convingerile sale (îl simpatizezi pe Carlos? îl vei detesta! și viceversa…) și surclasează net contemporanul „biopic” tezist al lui Steven Soderbergh – Che...

Nota 9/10*

Anunțuri
Acest articol a fost publicat în Action, Awards, TV, Shows, Sport, Etc..., Biography, Criterion, Cult, Documentary, Drama, European, Thriller, War și etichetat , , , , , , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s