The Searchers -1956 – John Ford


“My name is John Ford and I make Westerns”


Dacă tot a trecut vremea premierelor si nu a mai aparut nimic nou de
băgat în seamă, am intrat într-o auto-impusă  perioadă a reevaluărilor
– pur și simplu vreau sa-mi resetez filtrul critic și sa mă
eliberez de « reziduurile » si fragmentele ce-mi mai stăteau pe
retina. Îmi aduc aminte ca făceam același lucru cu cărțile –
descopeream cu surprindere ca recitirea poate revaloriza sau trimite
la cos anumiți autori (asta bineînțeles dacă aplici dictonul
moldovenesc « prost sa fii, dar sa-ți revii ! »).

Ce mai pot spune despre The Searchers – (îl mai văzusem în copilărie
și apoi prin anii 90…) – am scuturat etichetele de cult, influent,
magnific, perfect, capodoperă, etc și l-am văzut ca prima oară.

Povestea este totul – poate susține singură filmul – jocul actorilor
este decent – imaginea perfectă (la ce va așteptați de la John Ford
?!), pot spune ca lipsesc clișeele – cum să ai clișee când John Ford
le-a inventat ?! Filmul este dramatic, acțiunea extrem de dinamică
(chiar prea dinamică… ca într-un fel de comic-book – sincer eu as fi preferat
mai multe cadre lungi cu natura și o constructie psihologică mai aprofundată
al personajelor), nu lipsesc momentele comice, iar despre erotism
pot spune ca lipsește cu desăvârșire! Cu toate ca e liniar,
povestea mergând șnur… la un moment dat apare (și e greu de sesizat)
un interesant insert temporal, pretextul fiind lectura unei scrisori
sosite prea târziu. Cel mai nepotrivit « villain » este indianul
Cicatrice (sau Cicatriz…) care parcă e din alt film – el e căpetenia
indienilor «drum întortocheat » și reprezinta un simbolic Moby Dick
pentru Ethan – personajul jucat de John Wayne. Remarcabil este Ward Bond
în rolul Capitanului/Preot Samuel Clayton. Citatul favorit ? “let get
out of here now!” (sic!).
In siajul creat de film au picat mulți admiratori – de la Arthur Penn,
Steven Spielberg, David Lean, Sam Peckinpah sau Sergio Leone  dar și detractori precum Quentin Tarantino care i-a reproșat (postum) faptul ca e un rasist. Închei cu Orson Welles –  „I like the old masters, by which I mean John Ford, John Ford and John Ford.”

Nota 9/10* (am explicat de ce)

Acest articol a fost publicat în 1001 Movies You Must See Before You Die, Action, Adventure, Childhood memories, Drama, Thriller, Western și etichetat , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

