Ministry of fear – 1944 – Fritz Lang


                    “But it is impossible to go through life without
trust; that is to be imprisoned in the worst cell of all, oneself.”

Credeați ca numai naziștii (Leni Riefenstahl – Triumph des Willens,
Fritz Hippler – Der ewige Jude) sau comuniștii (Sergei Eisenstein –
Ivan Grozny, Battleship Potemkin) au făcut filme propagandistice? Iata
o lista cu regizorii ce s-au « înhămat » voluntar la efortul de
contracarare a infernalei mașini propagandistice a « fraților » intru
teroare Hitler si Stalin : John Ford, William Powell, Frank Capra,
Alfred Hitchcock, Carol Reed și lista poate continua. Filmul despre
care voi vorbi astăzi  e un low-budget regizat de Fritz Lang după un
roman de Graham Greene și îl are în rolul principal pe Ray Milland.
Eroul principal, Stephen Neale este eliberat după ce executase 2 ani
de detenție pentru contribuția involuntară la sinuciderea soției sale. Participând
relaxat la o serbare câmpenească organizata de « Mothers of Free
Nations » descoperă din întâmplare o tenebroasa conspirație a
naziștilor a căror rețea de spionaj se întindea pana la niveluri
înalte din  Foreign Office. Supraviețuind ciomăgelii si tentativei de asasinat,
Neale se îndreaptă spre Londra unde încearcă sa afle cum de a ajuns sa
fie vânat din cauza unei prăjituri pe care o câștigase la serbare.
Devenind o țintă pentru rețeaua de spionaj dar și obiectul
supravegherii condiționate de către New Scotland Yard, Neale trebuie
sa supraviețuiască, dar și sa-și dovedească nevinovăția, fiindu-i
înscenată uciderea unui detectiv particular pe care-l angajase la
sosirea în Londra.
In fine… mergând pe firul indiciilor o întâlnește pe Carla Hilfe – o
emigranta austriaca angajata alaturi de fratele sau Willi în
organizația “Mothers of Free Nations” – se îndrăgostește de ea,
supraviețuiește unei explozii puse la cale de Willi, după care ajutat
de neîncrezătorul inspector Prentice reușește sa-i doboare pe rând pe
toți spionii.
In fine – filmul merge pe tiparele filmelor noir marca Hitchcock –
fiind situate stilistic intre The 39 Steps (1935) si The Wrong Man
(1956). Din punct de vedere stilistic Lang face un film total diferit
de precedentele sale producții – în ciuda subiectului generos si a
răsturnărilor de situații, e liniar, simplificat vizual,
cliseistic – paranoid și cu un final abrupt și contrastant (cred ca e o
autoironie… încercând sa-și bată joc de constrângerile
producătorilor). Daca nu am fost deranjat de accentul neaoș american majoritar într-un film britanic, probabil ca experiența vizionarii a fost O.K.

Nota 8/10*
Morala filmului – toate filmele de propaganda ale aliaților vedeau un
singur dușman – Germania și Hitler ca întrupare a Râului Suprem. Din
păcate istoria a dovedit ca s-au înșelat amarnic – SUA și Imperiul
Britanic au fost subminate decenii în sir de spionii sovietici pentru
care serviciile speciale sufereau de orbire cronica – vezi cazurile
Rosenberg, Alger Hiss, Dexter White, MacLean si Burgess, Whitney
Straight si Philby.

Anunțuri
Acest articol a fost publicat în Action, Adventure, Black & White, Crime, Criterion, Cult, Drama, European, Movies from books, Noir, Thriller, War și etichetat , , , , , , , , , , , , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s