Lars von Trier’s Zentropa – 1991


Europa6Extrem de ambițios și provocator Lars von Trier reușește performanța rară să mixeze fără greșeală o drama psihologica post- WW2  cu un thriller de spionaj hitchcockian – neașteptat este rezultatul, un film suprarealist în genul Kubrick, Caro-Jeunet sau Gilliam. Europa_Sp_003840Eclectic și inegal, poate fi văzut ca un ironic omagiu adus clasicelor „The Third Man” (1949 Carol Reed), „The Stranger” (1946 Orson Welles), înrudit cu  clasicul noir „Homicide” (1991 David Mamet) și  (probabil) inspirator al tehnicii vizuale regăsită în „Schindler’s List” (1993 – Spielberg recunoaște că s-a inspirat din filmul lui Lars von Trier) sau în grafica „tenebrelor” lui Frank Miller (300, Sin City, Dark Knight…). Camera magică a lui von Trier (nu postulase încă regulile Dogmei…) filmează din unghiuri imposibile, merge miraculos prin pereți, podele sau suprapune realități și scene încărcate de simboluri, montajul fiind fără cusur.

„După război mulți viteji se arată…” am putea spune – tânărul american de origine germana Leopold Kessler (Jean-Marc Barr) vine după război în Germania ocupată și singura slujba pe care o găsește e de însoțitor de tren la vagoanele de dormit ale companiei ZENTROPA (vom afla mai târziu ca în timpul războiului transportase la greu evrei și țigani spre lagărele de exterminare…).download

Proverbiala exactitate, birocrație și lipsa de umor a germanilor sunt întruchipate de unchiul său (Ernst-Hugo Järegård) un conductor de tren haios, tipicar și îmbibat de alcool. Apare normal și femeia fatală – Katharina Hartmann (Barbara Sukowa ) fiica proprietarului Zentropa de care se îndrăgostește.Europa_[stillphotographer_Rolf_Konow]

De unde sa știe tânărul samaritean ca naziștii (sau ce mai rămăsese din ei…)  sunt peste tot și ca ocupația nu a adus decât o pace de suprafață? Numiți „werewolfs” de către americani, aceștia sunt executați prin spânzurare și lăsați la vedere… Urmează un intrigant thriller cu teroriști (rezistența… sic!), foști naziști, un guvernator american corupt (Eddie Constantine) intre care Leo trebuie să supraviețuiască. Fratele Katharinei – Lawrence    (inevitabilul Udo Kier) este ucis de „werewolfs” iar ea este luată ostatic ( doar pentru a-l determina pe Leo sa plaseze o bomba în trenul de Bremen…)… Într-un final frenetic (o cursa nebuna ca în Generala lui Buster Keaton) aflăm ca scrisorile anonime ale Katharinei l-au determinat pe tatăl sau sa se sinucidă (cu toate ca un evreu – jucat chiar de von Trier! – ii dăduse un certificat de buna purtare chiar în fata colonelului Harris). Finalul este punctat de povestitorul Max von Sydow, a cărui voce a împărțit la propriu filmul în capitole : “You are in a train in Germany. Now the train is sinking. You will drown. On the count of ten, you will be dead. One, two, three, four…”

Verdict 9/10*

Bonus – o colecție de imagini favorite (recunosc – e cea mai deșănțată risipa de talent pe care am văzut-o!)

PrbyDnKQQqgzq1w2iNraSDNho1_1280

europa1 (1)

europa-europa-de-lars-von-trier-1991_389

PrbyDnKQQqgzmvf05CcRlAHQo1_1280

PrbyDnKQQqgzpbc57SZ6q9Auo1_1280

europa1

Anunțuri
Acest articol a fost publicat în 1001 Movies You Must See Before You Die, Action, Adventure, Black & White, Crime, Criterion, Cult, Drama, European, Experimental, Fantasy, Noir, Romance, Thriller, War și etichetat , , , , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s