Fury – 1936 – Fritz Lang – Mob rules…






kinopoisk.ruPrimul film realizat în America de autoexilatul Fritz Lang… O poveste tristă dar adevărată despre unul din cele mai rușinoase „defecte” ale democrației americane. La o primă privire pare a nu fi o mare problemă lipsirea de libertate, garanții și drepturi civile minime,  manipularea josnică a sentimentelor gloatei, linșajul sau cinicele calcule politice… Fritz Lang mai avea experiența transpunerii în cinema a unor teme asemănătoare (M și Metropolis…) în „cealaltă viață”  dar acum  trebuie să transpună în film povestea „visului american” frânt de prostia, lașitatea și setea de sânge a prostimii.

Sylvia-Sidney-and-Spencer-Tracy-in-Fury-1936-Joe Wilson (Spencer Tracy) este un tânăr onest și muncitor ce vrea sa reușească în afaceri pentru a putea să-i ceara mâna logodnicei sale Katherine (Sylvia Sidney ). Începutul siropos și melodramatic nu prefațează deloc coșmarul în care viata ii va arunca pe cei doi. După ce și-a deschis o mică afacere împreună cu frații săi, Joe pleacă în sfârșit sa o întâlnească pe Katherine de care stătuse despărțit mai bine de un an. Pe drum este oprit de un ajutor de șerif care-l suspectează de răpirea unui copil. Devine suspect de serviciu apoi aruncat în pușcărie doar pe baza unor dovezi circumstanțiale, bănuieli și coincidente. Până să ajungă procurorul să-l acuze și să-l ducă în fata judecătorului, zvonul că unul din răpitori a fost capturat face înconjurul orașului. Nu am să insist pe progresia maiastră prin care Lang amplifică zvonul, alternanța scenelor și detaliile fine ce alcătuiesc drumul spre eșafodul (de fapt o irațională execuție prin foc…) sau portretul personajului colectiv (the mob lynch…) de departe cel mai bun din cariera – venind logic după „construcțiile” din Metropolis și M. Nu lipsesc elementele și temele devenite trademark pentru Lang: prim-planurile tulburătoare, expresia chipurilor, accentul pe indicii, obiecte și întâmplări minore dar „cheie” pentru decriptarea povestii.

spencer-tracy-in-fury-1936-1Remarcabilă metamorfoza lui Joe – scăpat printr-o minune din foc (după ce un tembel a aruncat cu dinamita în pușcărie…), copleșit de amărăciune și furios, devine conștient ca singurul rost al existentei sale este răzbunarea.

furiaDeși oficial era mort, Joe rămâne un cetățean supus legii (Law Abiding Citizen?!) și își învinge frustrarea și nerăbdarea și angajează un avocat pentru a cere pedeapsa cu moartea pentru cei pe care ii considera responsabili de „moartea” sa. Dilema morala a procesului este cheia filmului… printr-o fină manipulare Lang il transforma pe Joe  din victima în călâu, iar pe „sărmanii” cetățeni participanți la crima ii transforma din criminali și sperjuri în victime. Finalul ii aparține lui Joe – un discurs  incredibil de dur, nemilos și paradoxal critic la adresa tarii sale de adopție (sau să fie doar o comparație subtilă cu Germania nativă de unde Lang scăpase de un posibil linșaj?).

78683358_oRevenind la Fritz Lang – nu știu cum a fentat controlul strict al producătorilor MGM și e incredibil cum filmul a scăpat cenzurii vremii – mi s-a părut că finalul e o concesie făcută  de Lang care a mai dres din tonul dramatic și întunecat…

Verdict 8/10* (nu e cel mai bun Spencer Tracy – Inherit The Wind, Captains Courageous sau Bad Day At Black Rock fiind preferatele mele)

 

 

 

 

Anunțuri
Acest articol a fost publicat în Awards, TV, Shows, Sport, Etc..., Black & White, Clasic, Crime, Criterion, Noir, Revenge, Romance, Thriller, Western și etichetat . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s