Bigger Than Life – 1956 – Nicholas Ray


1313558531
Afară-i vopsit gardul
 – încă un film după formula uzată a  „visului american” (idilica suburbie, familia perfectă, soțul grijuliu, soția iubitoare si sensibila…) – înauntru-i leopardu’ – de fapt lucrurile stau altfel – realitatea e cam nasoală… Ed Avery (James Mason) este un simpatic profesor care ascunde familiei faptul că mai are o „normă” ca șofer de taxi. Cum se știe, de lene nu a murit nimeni, dar de la muncă… poate cauza la naturelul simțitor. Ceva ezitări, puțină slăbiciune, și iată ca vine momentul în care descoperă că suferă de o necruțătoare maladie degenerativă care nu-i mai oferă prea multe zile. Rămas fără alternativă acceptă să fie supus unui tratament cu un medicament „minune” – cortizonul. Previzibil… efectele secundare nu întârzie să apară și vom avea „doi” Ed – unul activ, plin de energie și pozitiv și unul întunecat, paranoic, auto-distructiv și dezlanțuit. bigger than life.previewApropiații vor simți pe pielea lor – soția (Barbara Rush), cel mai bun prieten (Walter Matthau) își dau seama prea târziu ca tratamentul este total neadecvat și că de fapt Ed se îndreaptă rapid spre moarte. „Călduța” dramoletă social/medicală sare rapid de la critica socială spre un thriller în care degradarea mentala a lui Ed îl împinge la marginea extremismului  ideologic (ca discurs) și spre crimă ca parte a unui sacrificiu ritual.

Quote – Childhood is a congenital disease – and the purpose of education is to cure it. We’re breeding a race of moral midgets.

bigger_than_life_2 Nicholas Ray se folosește de discursul lui Ed pentru a ataca toate cestiunile arzătoare: familia, instituțiile și valorile conservatoare, credința și o aprigă critică a sistemului de învățământ (demascat ca mediocru, inadecvat si inutil…) – abilă stratagemă… știind că Ed este într-o stare psihotică indusa de abuzul de „medicamente” putem inghiți mai ușor discursul ultraconservator- extremist (altminteri extrem de cool!!). Punctul culminant este atunci când despoticul Ed se pregătește să-l ucidă pe fiul sau (Christopher Olsen – puștiul traumatizat și de Hitchcock în același an în „The Man Who Knew Too Much”) după exemplul biblic al lui Abraham, surd la argumentul soției sale: “But God stopped Abraham”, dă o replică de o cruzime înspăimântătoare : “God was wrong!”. Finalul este metaforic – Ed este „restituit” familiei, într-o stare de spirit cam confuză… nu-și mai aduce aminte ce era să facă, Abraham devine Lincoln, iertarea și reunificarea promise de tatăl națiunii primând asupra trecutelor fapte…

Verdict 9/10* ( Nicholas Ray rămâne o „marcă de blugi” a curentului antisistem confirmând că precedentele  Johnny Guitar si Rebel Without A Cause  nu au fost accidente…)

 

Anunțuri
Acest articol a fost publicat în 1001 Movies You Must See Before You Die, Clasic, Criterion, Drama, Horror, Sick & Twisted, Thriller și etichetat . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Un răspuns la Bigger Than Life – 1956 – Nicholas Ray

  1. Pingback: Dallas Buyers Club – 2013 – Jean Marc Vallee | Jurnal de filme – Cinemageddon!

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s