Les dames du Bois de Boulogne – 1945 – Robert Bresson



DamesduBoisdeBoulogne

Simplu, personal și eficient  distrugător de inimi…  offf, offf ce mai sughițam și  mă minunam de întortocheatele intrigi măiestru istorisite de Bresson care recompune o imposibilă poveste de dragoste pe cadavrul unei stagnante relații amoroase. Rezultatul e un impecabil  și dilematic „ménage à trois”. Departe de a simți praful depus pe peliculă, m-am simțit ca la 20 de ani… avid, curios. naiv, minuscul și meschin. Mi-am adus aminte de toate prostiile ce-mi populau firava „mansardă”, de lipsa de morală și relativele principii, sau de groaznica inconștiență pe care o afișam. 

There’s no such thing as love, only proofs of love!

Frumoasa Hélène (María Casares) ajunge la concluzia ca relația cu amantul / prieten / partener  Jean (Paul Bernard) suferă și are nevoie de un mic impuls. Se pare ca și Jean e mai mult decât disponibil – dar și deschis pentru o nouă treaptă a relației – una mai relaxată, lipsită de constrângeri și de ce nu? mai libertină… Furioasă și frustrată de franchețea lui Jean, Helene pune la cale un plan diabolic pentru a se răzbuna și a-l umili pe acum „eliberatul” Jean.dames-du-bois-de-boulogn-ii02-g

Simplu ca idee dar extrem de greu de pus în practică, planul era ca  Helene sa-i „livreze” lui Jean o noua iubită… pe care sa o demaște mai apoi ca fiind de „joasa condiție” – mai precis prostituată. A pus ochii pe o dansatoare de cabaret – Agnes (Elina Labourdette) și a manipulat-o fin prin intermediul mamei sale (Lucienne Bogaert) de altfel doamne de familie bună – dar scăpătată, exploatând sărăcia în care trăiau…  Inevitabilul se produce sub ochii atenți ai Helenei – Jean o întâlnește pe Agnes în Bois De Boulogne  și se comportă ca un adolescent îndrăgostit, stă zile întregi în ploaie, fie în parc, fie în fata casei unde locuia Agnes și mama ei ( scene incomode și personale – le vedeam ca singura slăbiciune a scenariului  imediat ce am văzut filmul… după câteva zile convins fiind că incredibilul e de fapt logic!) . Agnes simte manipularea și încearcă sa-l avertizeze pe Jean – acesta euforic și îmbătat de succes (obținuse cu greu „binecuvântarea otravită” de la Helene…) o ignoră și ii propune direct căsătoria! dames-du-bois-de-boulogn-ii04-gSchema diabolică reușește –  Helene organizează nunta având grija ca toate amănuntele să fie perfecte, ii invita pe toți foștii „clienți” ai lui Agnes, își clamează triumful într-o ultimă confruntare, Jean e  KO, Agnes e la „podea”, iar sfârșitul… aici trebuie sa-l citez pe Nabokov: “Some people, and I am one of them, hate happy ends, we feel cheated!”

 Ce rămâne după vizionare? O remarcabilă María Casares – magnetică, rece, seducătoare și manipulatoare… Elina Labourdette este discretă – exprimă perfect fragilitatea și suferința adusă de postura ingrată,  și dialogurile adaptate de Jean Cocteau.1944 Les dames du bois de Boulogne - Las damas del bosque de Bolonia (foto) 02

Verdict – 9/10* (Minimalist și fin, se apropie lejer în clasa „dramatică” a unor filme precum The Magnificent Ambersons, Sunrise, The Earrings of Madame de…  sau Pandora’s Box, dar sunt cateva scene a căror amintire mă tulbură și acum… după ce mi-am șters din amintire majoritatea poveștii)

 

 

 

Anunțuri
Acest articol a fost publicat în ArtHouse, Black & White, Clasic, Criterion, Drama, European, Revenge, Romance și etichetat , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s