Un condamné à mort s’est échappé – 1956 – Robert Bresson


bresson-3„Vântul suflă unde voiește și tu auzi glasul lui, dar nu știi de unde vine, nici încotro se duce.”

Ioan 3:8

Nu e doar un simplu film despre rezistență sau evadare. Nu e un film pentru oricine sau de văzut oricum! E tăcut, ermetic, complicat și important sau nu, e inspirat din realitate (precum Escape From Alcatraz). Total diferit  de „standarde” precum Great Escape, Stalag 17 sau L’Armée des ombres, este mai degrabă o investigație psihologică de tip „autopsie” a credinței singurului personaj al filmului – pornind de la ce știm despre el, că nu are de ales decât intre moarte și evadare.

Atmosfera e mai degrabă apropiată de cea din  clasicul „prison break movie” Le Trou (Jacques Becker) cu mențiunea că acum avem de a face cu un soldat prizonier de război și nu cu un grup de asasini. 7083_a-man-escaped-3

Locotenentul Fontaine (François Leterrier la singurul rol ca actor…) vrea să fie liber… iar prima sa încercare de evadare e un eșec. Plin de sânge și zdrobit la propriu, încătușat si slăbit, Fontaine începe  metodic pregătirea pentru evadare. Aceasta este o adevărată „opera de arta”, un monument al răbdării și meticulozității, regizat auster și distant de Bresson. Începe cu observarea  – acolo nu se vorbește! Avem un prizonier, patru pereți, ascetism, îndurare și vedem un film mut, (întrerupt din când în când de gândurile lui Fontaine) imaginea chipului inexpresiv e alternată cu  chinuitoarea frământare a mâinilor încătușate. Suspense-ul și tensiunea cresc și-l angajează pe privitor pe măsură ce cadrele (luuungi!) se succed. Va reuși sau nu ?! un alt coleg este prins după o încercare nereușită de evadare iar toate pregătirile sale sunt sortite eșecului dacă va fi mutat din celulă. Dacă nu era destul, în celula sa este repartizat un pusti de 16 ani destul de labil și va trebui sa riște – fie să-l implice în evadare, fie sa fie turnat.7083_a-man-escaped-5

Finalul trebuie sa recunosc – l-am urmărit în picioare, dând din picior cu nervozitate… nu credeam că va reuși sa-și ducă planul la final.

Filmul nu are nimic exagerat, grandoare, personaje sau povesti secundare, actorii nu spun replici, nu joacă, Bresson doar muta camera (glumesc…)… nu există scene violente, gardienii sunt cvasi-inexistenți, dar teroarea trece prin ziduri – ușile se trântesc, se aud bocancii gardienilor ce patrulează invizibil, mai o execuție, un geamăt, urlete de la vreo tortură… Germanii rafinați, metodici, dar răi și sadici? Cine vrea sa revadă scenele grațioase din La Grande Illusion și să-l găsească pe Erich Von Stroheim va fi dezamăgit.Man_Escaped_1956_4702

Verdict 10/10* (o lecție laconică de cinema, nici un cadru irosit, fără artificii, personaje secundare, replici inutile, explozii, gaguri, animale, femei, copii, etc, etc…)

 “…read and pray. God will save you.”

“He’ll only save us if we give him a hand. It would be too easy if God took care of everything.”

Anunțuri
Acest articol a fost publicat în 1001 Movies You Must See Before You Die, ArtHouse, Biography, Black & White, Clasic, Criterion, Cult, Drama, European, Prison, Thriller și etichetat , , , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s