Dark Passage – Delmer Daves – 1947


„Well, I tell you what you do. You go up there and spend seven years with my wife, and then if you’re still in your right mind, come back down here and tell me about it!”

dark_passage_1947Humphrey Bogart este Vincent Parry, omul a cărui față nu am văzut-o în prima jumătate din film. De ce?! Pentru ca Delmer Daves folosește cu succes originală tehnică – filmarea „point of view” – ca și cum ochii personajului ar fi camera de filmat – pentru a nu ne arăta chipul evadatului de la St. Quentin. Acuzat pe nedrept de uciderea propriei soții și condamnat pe viață în urma unei înscenări, evadează și se întoarce în San Francisco pentru a se răzbuna. dark_passage_5_daves_Nu are cea mai simplă misiune…  chipul sau este în toate ziarele, e știut de toată lumea și singura soluție este sa apeleze la o operație estetică. Drumul i se intersectează în mod ciudat și deloc întâmplator cu altruista Irene (Lauren Bacall doar 23 de ani și deja la a treia colaborare cu legendarul Bogart – cel mai bine plătit actor al epocii!), cu un escroc – Baker (Clifton Young ), un înger păzitor în chip de șofer de taxi omniscient (Tom D’Andrea), un chirurg plastician fără licență și cam zărghit (Houseley Stevenson) și nu în ultimul rând cu sinistra devoratoare de bărbați Madge (Agnes Moorehead )

dark-passage-original[1]Toate ghinioanele sunt pe capul evadatului: nu mai are identitate, dar e recunoscut de toata lumea și șantajat… sau prizonier al grațioasei Irene pentru că nu prea are de ales.

Annex - Bacall, Lauren (Dark Passage)_01Filmul e „furat” la propriu de Lauren Bacall – plină de siguranță, joacă direct în camera, natural în timp ce Bogart e parcă suferind… o umbră, un nume pe afiș. Atmosfera primează asupra poveștii, scenariul e decent, misterul și suspansul bine dozate – iar filmul lui Delmer Daves e cu siguranță „copiat” de mai actualii maeștri Scorsese (After Hours) sau David Lynch ( Mulholland Drive). Firul narativ e impecabil – situațiile credibile (cu excepția unei singure scene când Vincent o conjură pe Madge sa recunoască toate crimele și șă-l exonereze… așa pur si simplu, iar ea sare de al etajul 20, sau cade, ori e împinsă?! și moare crescand numele mortilor), și exterioarele din San Francisco superbe. Una peste alta, filmul e un clasic noir (cu toate că e nerecunoscut ca atare…) și stă într-o companie onorabilă alături de filme ca Fury, Laura, I Am a Fugitive from a Chain Gang sau Odd Man Out cu care împarte teme, scene, idei și personaje.

darkpassageVerdict 8/10* ( Atmosfera perfectă, San Francisco plin de viata și stil… doar pentru atât și Dark Passage nu merita să rămână în obscuritatea sutelor de producții ale epocii clasicelor noir. Rolul lui Bogart e total diferit de ce a jucat până atunci… problemele nu-i vin de la propriile defecte și tare ci mai degrabă de la un fatalism nemaiîntâlnit până atunci…)

Anunțuri
Acest articol a fost publicat în Action, Black & White, Clasic, Crime, Drama, Mistery, Noir, Revenge, Thriller și etichetat , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s