The Bad Sleep Well – Akira Kurosawa – 1960 „Something is rotten in Japan!”


„They starved you and my father with scraps from their table, killed you as scapegoats, and still you can’t hate them?!”

bad-sleep-wellTicăloșii pot dormi liniștiți? Not anymore! Sau cel puțin ăsta-i mesajul lui Kurosawa… Corupție la cel mai înalt nivel (cel puțin ăsta-i tabloul Japoniei postbelice – miliardari de carton, moguli ai construcțiilor, contracte măsluite cu statul, terenuri spoliate, spălare de bani, mita…), crime, imoralitate, pesimism, cinism și nici o șansă de asanare morala?

the bad sleep well„Corporația” este organizata ca o veche familie feudală – relații de familie, cumetrii dubioase, clientelă și executanți legați prin complicități adânci – pare greu, dacă nu chiar imposibil de destructurat! Unul câte unul, membrii „familiei” incep sa fie arestati – eventualii martori – pionii – trebuie sa dispară! Koichi Nishi (Toshiro Mifune) este omul de încredere și ginerele odiosului Iwabuchi (Masayuki Mori) și totodată cel care din umbra ii denunță metodic pe proprii colegi. Ce motiv ar putea avea?! E preferat la moștenirea Corporației, e bine văzut și totuși… el e fiul lui Furuya – fostul contabil sacrificat (sinucis prin defenestrare…) cu ocazia unui vechi scandal de corupție. Între timp și-a ascuns identitatea, schimbând-o cu a unui bun prieten și a plănuit cu răbdare momentul răzbunării.

film-les-salauds-dorment-en-paix3Povestea nu e așa de simplă… pe scena unei Japonii în schimbare și fierbere socială Kurosawa pune în scenă  un delirant thriller cu fantome (a la Hamlet…), minciuni, manipulări, sacrificii, dileme morale și tragism contextualizat pentru sec. XX , devenind un blue-print rocambolesc al genului noir. Cu toate că e un mix intre genurile vigilante, revenge și film cu detectivi, The Bad Sleep Well nu neglijează latura comercială (oferă  compensatoriu panem et circenses  – prin manipularea abilă a anxietăților și frustrărilor majorității niponilor: justiție și speranță vs. deziluzii și depresie), atacă frontal imoralitatea, lăcomia și ipocrizia (venalitatea, complicitatea tacită a politicienilor cu crima organizată și corupție generalizata…), fragilitatea relațiilor sentimentale (căderea psihică a logodnicei Yoshiko – Kyoko Kagawa), disoluția familiilor, slaba calitate umană…

Cel mai interesant aspect al filmului este „teatrul” în film – o farsa sinistră pusă la cale de Nishi  care e pe rând whistleblower, spărgător, șantajist, justițiar, înger păzitor, pozând în același timp în ginere iubitor și funcționar loial. Lucrurile se întâmplă firesc, într-o sarabandă de titluri mari (breaking news...) și dezvăluiri în ziarele principale – imagini alternate atent intre „actele” piesei. Nishi e imbrăcat in clasicul trenci, cu o țigară permanent aprinsă ce-i conferă un aer noirish – în consonanță cu clarobscurul interioarelor, tenebroasele străzi cețoase, deșerticele „landfill-uri” și ruine omniprezente…

Ok – în final trebuie să spun ca povestea e surprinzător de ușor de înțeles și fără să înțelegi tradițiile, complexele relații și interdependențe dintre cultura corporatistă, bancară sau industrială și ierarhiile sau ritualurile informale ale yakuzei. „A good official never implicates a superior, no matter what the cost” este cuvântul de ordine – firul roșu al povestii –  o prost înțeleasă loialitate, sacrificii tâmpite și desuete, obligații, devoțiune și simt al datoriei ce se putea întâlni în vechiul Imperiu.

În ciuda mesajului pesimist și radical anticapitalist filmul nu e o „cruciadă” socialistă ci mai degrabă o abilă supapă într-o epoca excepțională. Nu poți da „boborului” numai filme cu samurai și povești cu Godzilla – „bunăstarea” și boomul nu au fost pozitiv și uniform resimțite de toate păturile sociale din epocă.

Cea mai bună scenă este nunta din prolog – un ritual de întâlnire a vechiului și a noului, a vestului și a tradiției. Este cea mai lunga scenă, alternată ingenios cu comentariile vag ironice ale jurnaliștilor, cu o arestare și cu o primă dezvăluire – denunțarea crimei comise de „tata socru” cu mulți ani în urmă.

Verdict 10/10*

8587844072_7aa71fe9a9_z

Anunțuri
Acest articol a fost publicat în 1001 Movies You Must See Before You Die, Action, ArtHouse, Asian, Black & White, Clasic, Crime, Criterion, Drama, Forgotten '60s Movies, Masters Of Cinema, Mistery, Noir, Revenge, Thriller, Yakuza și etichetat , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s