In a Lonely Place – 1950 – Nicholas Ray


 “I was born when you kissed me. I died when you left me. I lived a few weeks while you loved me.”

1292798874Noir of the week – alegerea din weekend este filmul lui Nicholas Ray – In a Lonely Place. Este filmul ce va stabili trademark-ul personajului principal simpatizat si compătimit de public, agreabil – dar cu un trecut dubios, ușor sărit de pe fix, irascibil și prins într-o luptă fără speranță cu demonii interiori (asa cum vor fi toți eroii din filmele regizate de Ray în anii ce vor urma : Johnny Guitar – 1954, Rebel Without a Cause – 1955 si Bigger Than Life -1956).

78524bf3-01e4-415e-8861-76c9eb4effdaDixon Steele (Humphrey Bogart) este un scenarist a cărui carieră stagnează inexplicabil – pur și simplu nu mai are chef să scrie (probabil din cauza experienței din WWII…). Ultimele sale isprăvi sunt scandalurile și violențele pe care le provoacă aproape inconștient. Situația sa se agravează atunci când o tânără cu care petrecuse seara (în mod ironic „cuminte” – discutând despre un roman ce trebuia scenarizat…) este găsită fără viață. Așa devine suspectul de serviciu in ciuda faptului că are un alibi extrem de solid – vecina lui, tânăra actriță Laurel Gray (Gloria Grahame) depune mărturie ca Dix nu poate fi suspectat de moartea femeii din moment ce a văzut-o plecând singură din apartament. Problema nu e detectivul de caz – Brub Nicholai (Frank Lovejoy) – fostul camarad de război ci ambițiosul comandant de poliție Lochner (Carl Benton Reid). Acesta are o aversiune inexplicabilă pentru Dix Steele si celebritatea sa (dar scuzabilă din moment ce cazierul lui Dix este plin de  crimes & misdemeanors inexplicabil clasate…). Problemele nu se termină pentru Dixon – cu toate că din punct de vedere profesional reușește să scrie cel mai bun scenariu (ajutat bineînțeles de noua sa muză – Laurel) și sentimental o duce bine – Laurel acceptând să fie soția sa, caracterul începe să-i joace feste – devine din ce în ce mai suspicios și vindicativ, momentele de candoare fiind alternate cu teribile crize de instabilitate. Avatarul îndrăgostitului Dix continuă cu efortul inutil de a-și demonstra nevinovăția, descoperind furios că trădarea, condescendența și minciuna îl înconjoară. Relația dintre Dix si Laurel evoluează de la feerica „Beauty and The Beast” la un autoflagelant martiriu gen „Dr Jekyll and Mr Hyde”.frank

Verdict 8/10* (– Greu de „încălțat” în postura de artist la ananghie – e cel mai dificil rol compus de Bogart –probabil cel mai chinuitor și „fizic” după rolul din Treasure of the Sierra Madre, excluzând supraexpusul The African Queen +++ Gloria Grahame are o prestație mai mult decât convingătoare. Considerat un clasic al genului thriller/noir, filmul nu e acel policier procedural tipic ci mai degrabă un eseu existențialist, gri-pesimist comparabil stilistic cu Detective Story – 1951 și The Wrong Man – 1956 )

Anunțuri
Acest articol a fost publicat în Black & White, Clasic, Crime, Drama, Mistery, Noir, Romance, Thriller și etichetat , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s