The Anderson Tapes – 1971- Sidney Lumet


What’s advertising but a legalized con game? And what the hell’s marriage? Extortion, prostitution, soliciting with a government stamp on it. And what the hell’s your stock market? A fixed horse race. Some business guy steals a bank, he’s a big success story. Face in all the magazines. Some other guy steals the magazine and he’s busted.

MPW-73260Despre regretatul Sidney Lumet – ce mai rămâne de zis după o carieră fabuloasă – 12 Angry Men (1957), The Hill (1965), Dog Day Afternoon (1975), Network (1976), The Verdict (1982) ? Nici un cuvânt despre profeticul The Anderson Tapes?! Pierdut, subestimat, uitat și îngropat în gloriosul an 1971 în care au apărut clasicele Get Carter, Clockword Orange, French Connection, Dirty Harry, Shaft, Straw Dogs sau Klute! Și e păcat… pentru că în mod ironic au trebuit să treacă peste 40 de ani pentru ca marile agenții de securitate să recunoască dimensiunea apocaliptică a interceptărilor de tot felul.

wpa5e2aa25_05_06Anderson (Sean Connery) este eliberat după 10 ani de puşcărie şi se trezește într-o altă lume – după câteva „şedinţe” de relaxare cu Ingrid – fosta iubită (Dyan Cannon), pune la cale un ultim „heist” – jaful unui complex rezidențial exclusivist. Normal că are nevoie de ajutor și pentru asta apelează la vechii tovarăși de rele. Privit cu neîncredere de mafie (cine a mai auzit de jaful unui bloc plin de milionari?!), capătă OK-ul de la big boss (Alan King), care-i pune o singură condiție – să-l ia în echipă pe un fraier condamnat deja la moarte. Ce nu știe (și se pare că nu va afla până la sfârșit…) este că a devenit un personaj de Big Brother. PDVD_022Este supravegheat electronic, video și audio oriunde se mișcă… toate agențiile (IRS, CIA, FBI, DEA, etc…) sunt pe urmele sale şi a complicilor săi şi colac peste pupăză, de planul sau află şi „sponsorul” lui Ingrid care-l şantajează – normal, după ce l-a înregistrat făcând planul de bătaie… Foarte „cool” maniera de montaj: structura narativă împrumutată probabil de la Rashomon (Kurosawa), dar surprinzător! apar idei şi elemente preluate şi dezvoltate mai târziu în The Conversation (1974, Francis Ford Coppola), All The President’s Men (1976, Alan J. Pakula), The Lives Of Others (2006, von Donnersmarck) sau Brazil (1986, Terry Gilliam). Pur şi simplu – Lumet desenează impecabil – stai în fotoliu şi aştepţi cu respiraţia oprită să vezi cum impecabilul plan se desfășoară pe măsură ce este povestit (precum in genialul precursor Ealing – The Lavender Hill Mob) și se duce naibii – previzibil…
PDVD_019Anderson e un anti-erou – nu e Robin Hood sau vreun simpatic gangster din clasicele noir Rififi, Touchez pas au Grisbi (1954), Bob le Flambeur (1955), Cruel Gun Story – 1964. Este cinic, dar principial, e brutal la nevoie (și sensibil când nu trebuie…), nepăsător, homofob, antisocial (dar nu neapărat lipsit de morală… acel cod nescris al hoților!) – aşa cum se auto-caracterizează în monologul de la începutul filmului (discurs ce poate fi comparat – păstrând proporțiile – cu necruțătorul discurs al lui Peter Finch din The Network).

Trailer

+++ Personaje excelent construite: recital Martin Balsam în rolul unui anticar gay, necunoscutul Christopher Walken debutează ca tânăr „cu probleme” și de partea bună a legii Ralph Meeker (Cpt. „Iron Balls” Delaney).

      •  SidneyLumet eșuează în demersul de a construi acel „thriller paranoia”, sau măcar un New York „orwellian” – pur și simplu nu venise vremea pentru așa ceva . „Chimia” dintre cele Sean Connery și Dyan Cannon e poate cel mai slab punct al filmului.
        8100_2

Verdict 8/10* (am uitat cumva soundtrackul electric al lui Quincy Jones?! – e perfect…)

Anunțuri
Acest articol a fost publicat în Action, Clasic, Crime, Drama, Guilty Pleasures, Masters Of Cinema, Noir, Thriller și etichetat , , , , , , , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s