Scandal – 1950 -Akira Kurosawa


scandal

„We live in a modern nation with modern institutions (SIC!)”

Ichiro Aoye (Toshirō Mifune), pictor nonconformist, playboy și motociclist o întâlnește din întâmplare pe faimoasa cântăreață Miyako Saijo (Shirley Yamaguchi). Oferindu-se să o conducă la hotel cad în plasa unor „paparazzi” care sunt convinși că au dat lovitura vieții. Pozele cu Ichiro și Miyako (de altfel nevinovate…) ajung pe mana unui „rechin” de presa tabloidă care găsește că presupusa idila poate fi o mină de aur numai bună de exploatat. 06Tirajul revistei explodează, Saijo refuză orice comentariu sau dezmințire, Ichiro se duce sa ceară „reperarea onoarei” tocmai la gangsterul de presă ce propaga infamiile. După ce-l „sparge la nas” pe editorul respectiv se ajunge inevitabil la proces… aici povestea se complică – Ichiro este abordat de avocatul Hiruta (Takashi Shimura), un ratat de școala veche, care simte oportunitatea câștigului ușor. Se pare că au toate șansele de câștig, dar… Hiruta trădează cauza acceptând să joace la două capete – acceptând  mita  jurnaliștilor de scandal pentru a face rost de banii necesari tratamentului fiicei sale Masako (Yôko Katsuragi). Din compasiune și simpatie pentru sensibila Masako Ichiro ignoră evidența că  procesul merge din ce în ce mai prost (sabotat fiind de Hiruta…), nu-și pierde încrederea și optimismul, convins că se va face dreptate în cele din urmă. În larma ce a urmat scandalului apar și reacțiile de bun simt ale protagoniștilor: “I don’t want popularity without respect. I won’t be a freak on display!” îi răspunde indignată Miyako producătorului sau,  iar Ichiro ripostează vexat entuziasmului creat de expoziția sa de pictură – „That story’s bringing bigger crowds to your show than ever!” „That’s what bothers me. A girl just asked for an autograph signed <Love on a Motorcycle>!”

downloadSfârșitul este zdrobitor… Masako moare, Hiruta este distrus de remușcări și se autodenunță, se face dreptate și presa de scandal este pusă cu botul pe labe…


Produs chiar în anul în care cariera lui Akira Kurosawa a „decolat” cu Rashomon, Scandal (Shûbun) este privit cu îngăduință și condescendență ca o parabolă  melodramatică despre vină, căință și mântuire, altoită pe scheletul unei court-drama.

scandal01aÎn plan secund rămâne tema moralității presei și a totalei dereglementări pe fondul libertății de expresie de neconceput până atunci, lipsa totală de autocenzură și de respect pentru valori sau viață personală,  probleme ce au  reprezentat o adevărată bombă a societății nipone din anii de după capitulare. Romanța platonică a celor doi artiști, avatarul lui Hiruta și suferința lui Masako sunt exploatate cu aviditate de un Kurosawa ce balansează riscant printre o dramoletă hollywoodiană plină de clișee lacrimogene/dileme morale  și o fină parodie a societății nipone ce suferea de un mimetism atroce – adoptând fără nici un fel de critică „the american way of life”. Dar nu e doar atât – finalul aduce  revelații și scene memorabile – beția din seara de Crăciun dintr-o cârciumă sordidă, interogatoriul și umorul involuntar al naivilor țărani aduși ca martori la proces.

Verdict – 8/10* – Chiar dacă nu e cel mai reușit film al lui Kurosawa, fiind extrem de inegal,  mă repet – reușește să enunțe și să introducă temele favorite – critica și implicarea socială, studiul personajelor marginale și câteva din trick-urile vizuale și de montaj fără a intra în conflict cu latura comercială a filmului, devenind veriga lipsa dintre Drunken Angel (1948) The Quiet Duel (1949) Stray Dog (1949) și Rashomon (1950) și  Ikiru (1951).

Anunțuri
Acest articol a fost publicat în ArtHouse, Black & White, Clasic, Criterion, Drama, Masters Of Cinema, Noir, Romance, Thriller și etichetat , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s