Enemy – Denis Villeneuve – 2014


 The last thing you need is meeting strange men in hotel rooms. You already have enough trouble sticking with one woman, don’t you?

watch_enemy_online_freeCum ar fi ca într-o zi să descoperi că mai există o persoana aidoma cu tine? (nu geamăn, dublură,  sosie sau fantomă…). Mai întâi ești pregătit – cu o întrebare, aparent fără noimă și aruncată asa întâmplator după care discuția rămâne suspendată… Apoi printr-un lanț de coincidențe bizare să citești un articol pe internet și să descoperi ca în același oraș cu tine trăiește „celălalt”.

Enemy-2013-Movie-StillJake Gyllenhaal (la o nouă colaborare cu Denis Villeneuve după „demolatorulPrisoners – 2013) este Adam – un profesor de istorie care descoperă că alter ego-ul sau este un actor pe nume Anthony Claire.  Devine obsedat de „dublura” și ii studiază viața, îi urmărește fiecare pas, intră în intimitățile sale și ajunge să-l hărțuiască. enemy-movie-1Prietena sa Mary (Mélanie Laurent) bănuiește ca Adam are o viața dublă, dar habar nu are ce i se pregătește. Într-un cerc vicios al consecințelor și al confuziilor, Adam și Anthony ajung la o înțelegere cel putin ciudată: vor face schimb de partenere (de ce vor asta e mai complicat… nu pot explica motivele). Dacă Helen (Sarah Gadon) isi da seama de schimbare si e resemnată, Mary este terifiată de ideea de a schimba „intimități” cu alt bărbat… chiar dacă pare identic!

EnemyStillsNEW_28229OK – nu mi-am propus să povestesc filmul – acțiunea nu contează, dar ceea ce am remarcat este ideea (adaptata după José Saramago  – romanul  O Homem Duplicado), structura non-lineară,  simbolurile folosite (WTF – ce înseamnă păianjenii ?!) și jocul schizoid al celor doi Gyllenhaal. Finalul e derutant, după un twist shocking si irațional… statu-quo-ul nu rezolvă deloc dilema ci doar reașează puțin lucrurile prin rămășitele horror ale vieților sfărâmate.

Verdict 9/10* Fără a fi tensionat sau  macabru, filmul lui Denis Villeneuve are capacitatea rară de a insinua în doze mici acea furnicătură în șira spinării și să te aducă la enervantul moment în care mâinile încep sa tremure de nerăbdare, respirația să stea iar pulsul să o ia razna inexplicabil. Si astea doar în mai putin de 90 de minute! (când a apărut genericul de final am ieșit parca de sub hipnoză – experiențele trăite au fost atât de intense încât am crezut că filmul a durat o veșnicie…). Am rămas cu senzație de satisfacție amestecată cu frustrarea că mi-a scăpat ceva… exact ca la Mulholland Drive.

PS – întâmplarea a făcut sa-l văd înaintea lui The Double… desi au la baza o idee asemănătoare sunt totuși diferite. Atmosfera lui Villeneuve e mult mai „darky” si impregnata de erotism spre deosebire de ironia „bittersweet” a lui Richard Ayoade.

Acest articol a fost publicat în Action, ArtHouse, Crime, Cult, Drama, Fantasy, Mistery, Movies from books, Noir, Revenge, Romance, Sick & Twisted, Thriller și etichetat , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

3 răspunsuri la Enemy – Denis Villeneuve – 2014

  1. Andrei D zice:

    Nu cred ca n-ai interpretat tu putin faza cu paianjenii…eu nu m-am lasat pana nu m-am mai uitat o data si am si citit pe toate forumurile posibile din lume ce crede fiecare ca simbolizeaza acei paianjeni…smart and dark and f*cked up shit 🙂

    Apreciază

    • hoodini zice:

      habar nu am ce semnifică – fiecare are dreptul la demonii săi proprii! numai să nu încerce să-i exporte și celorlalți. AM rămas doar cu impresia momentului – și asta e ceea ce contează la o poveste – nu mă interesează unicornii ci doar întrebarea dacă există sau nu!

      Apreciază

  2. Pingback: Nightcrawler – Dan Gilroy – 2014 | Jurnal de filme – Cinemageddon!

Lasă un răspuns

