The Wild One – 1953 – László Benedek


  (A girl) – Hey Johnny, what are you rebelling against?

( Johnny) – Whadda you got?

wild-one-1
Poate că odată cu acest film s-o fi lansat conceptul de rebel fără cauză… nu știu! Dar ce știu cu siguranța e că-i ăl mai prost film în care a fost distribuit Marlon Brando. Păi să mă explic – intercalat aiurea intre excepționalele A Streetcar Named Desire (1951) si On the Waterfront (1954) The Wild One (1953) este o ciudățenie, un amestec prost de melodramă, western (avem bikers în loc de outlaws și cowboys ), neorealism și swing (cel mai bun lucru e muzica!).

wild-one-opendin-scene1Brando joaca rolul lui Johnny Strabler, liderul charismatic (spun asta pentru ca tăcerea lui monosilabică poate fi interpretată drept înțelepciune) al bandei “The Black Rebels Motorcycle Club”. Efeminat, kitchos și moale (un Elvis Presley avant la lettre!) , suferă de o nerostită respingere, e un unicat de inepție, muțenie și de inadecvare comparabil doar cu personajul lui Peter Fonda din The Wild Angels (Roger Corman 1966). Ghinionul său nu e doar scenariul prost și realizarea ieftină, ci confruntarea cu Lee Marvin care-l joaca pe Chino (un fost camarad de bandă) – duel câștigat net de Marvin – un actor sincer, creativ și exuberant.wildone1 În afară de rolul de “star vehicle” pentru iconicul Brando (al cărui costum de piele neagră va deveni “recuzită” obligatorie pentru orice motociclist de duminică…), singurul merit al filmului este că a brevetat subgenul biker outlaw –  exploitation care avea să producă pe banda rulantă aproape 6 decenii filme – mai bune, mai proaste, dar în orice caz variațiuni ale aceleiași teme (Russ Meyer’s Motorpsycho , Roger Corman’s The Wild Angels, Dennis Hopper’s „hippie biker” Easy Rider, „superhero” Ghost Rider sau decentul serial Sons of Anarchy). Plotul e mizerabil… cateva clișee western inversate (fata cuminte de la bar, șeriful laș și alcoolic, potera localnicilor „vigilantes, etc…), sonorul prost, imaginea jenantă. blckjcktsÎn schimb banda e OK – băieții sunt 100% autentici, sălbatici, le place beutura și-s iuți la mânie. Scenele cu motociclete Triumph ambalate prin praful ulițelor californiene sunt mai reușite decât tot restul filmului… bikerii zdrențăroși sunt un fel de minotauri sudați parcă de motoarele lor asurzitoare. Interzis și cenzurat acum 6 decenii filmul ar stârni azi cel mult curiozitate, un zâmbet îngăduitor sau o ridicare din sprânceană.

Verdict 6/10* – finalul s-a dorit a fi subtil, dar poate nu am reușit eu sa-l înțeleg. Poate un pasionat de sociologie ar pricepe mai lesne ce au însemnat anii post WWII , si „contribuția” anonimilor lăsați la vatră cu o mentalitate infectată de revoltă, autism, huliganism, machism, nihilism. Contrapuși unei Americi conservatoare și pășuniste, sărmanii „desperados„ scandalizează, oripilează și nasc în mod firesc o reacție de respingere violentă.  Pe aceeași temă a eroului revoltat aveau să fie făcute mai târziu clasicele și mai cunoscutele Thunder Road (Robert Mitchum 1958), Rebel Without a Cause ( James Dean 1955)

Anunțuri
Acest articol a fost publicat în Action, Adventure, Black & White, Clasic, Cult, Drama, Jazz, low budget, Neo-Realist, Revenge, Romance, Western și etichetat , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Un răspuns la The Wild One – 1953 – László Benedek

  1. Pingback: Streets Of Fire – Walter Hill – 1984 | Jurnal de filme – Cinemageddon!

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s