Alfred Hitchcock’s Sabotage – 1936


318Ooh… good’ol black’n’ white movies! Am mai făcut o tură „dramatică” în modestul meu efort de a „bifa” și cele mai obscure filme din cariera lui Alfred Hitchcock.

Oarecum inspirat din romanul lui Joseph ConradAgentul Secret, filmul descrie tentativa de destabilizare a Imperiului Britanic prin lovituri teroriste si sabotaje direct in Londra! Inamicul destabilizator nu e numit clar – dar poate fi identificat cu Germania nazista sau orice Rusie (tarista sau bolsevica… nu e nici o diferenta). SabotageBBravul Scotland Yard lucrează și-l identifică pe principalul suspect de sabotaj (blackout… sau pană totală de curent) in persoana naturalizatului Verloc (Oscar Homolka). Detectivul Ted Spencer (John Loder) lucrează sub acoperire la băcănia (sic!) din vecinătatea cinematografului pe care Verloc îl administrează împreună cu soția sa – Mrs. Verloc (Sylvia Sidney). Ted își folosește șarmul pentru a afla informații de la naiva doamna Verloc și de la frățiorul sau mai mic – Stevie (Desmond Tester). Următoarea lovitura teroristă e planificată în Piccadilly iar insistența lui Ted alimentează paranoia lui Verloc și îl face sa trimită bomba cu ceas prin micuțul Stevie. Cam iresponsabil și plin de cruzime… nu? urmează un tur de forța „cinematic” – Hitchcock amână inevitabilul, alternând tic-tac-ul bombei cu scenele în care puștiul își pierde timpul pe bulevarde căscând ochii la toate „minunile” bâlciului!

hitchcockpicsrobin_pic38Scena în care Steve urca în autobuzul etajat cu rolele de celuloid (inflamabil…) este reluată (discret…) de Q Tarantino în Inglorious Basterds. Hitchcock nu arată explozia, nu are nici măcar urmăriri și împușcături, dar suspense-ul e la cote înalte, dizolvarea încrederii dintre cei doi soți Verloc e descrisă cu mare atenție la detaliile „compromisului” originar, analizând cu cinism dependența tinerei soții și a fratelui sau de recele și brutalul sabotor.

tumblr_lk0x7dTj4h1qazanuo1_1280Verdict 8/10* Necizelat si oarecum stângaci realizat, Sabotage rămâne în istoria cinema-ului cu o prima descriere a unui „sleeper agent”, sau a unui polițist sub acoperire. Remarcabil insertul „Who Killed Cock Robin?” – sinistrul desen al lui Walt Disney ce rula în  timp ce Verloc era înjunghiat de soția sa. Tensiunea vine mai degrabă din predictibilitatea de-a dreptul iritanta decât din dozarea sau crescendo-ul pericolului. Finalul are un twist ironic și cel puțin original care mai atenuează puțin tenta procedural-detectivistică. Să mai spun de clișee – e inutil… Hitchcock le-a inventat ( e un adevarat Chuck Noriss… reușește sa apară si aici într-un selfie… asa zisul cameo!). Interesant că în anul 1936 producătorii au omis intenționat prenumele D-lui Adolf Verloc – ar fi fost prea evidentă aluzia la regimul nazist?!

 

Anunțuri
Acest articol a fost publicat în Action, Adventure, ArtHouse, Black & White, Clasic, Crime, Drama, European, Mistery, Movies from books, Thriller și etichetat , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s