John Michael McDonagh’s  Calvary – 2014


„There’s too much talk about sins and not enough of virtues.”

Calvary

Teribilă operă de artă!  Un film nihilist, întunecat, pesimist și deprimant ce îl concurează în absurditate a răului chiar si pe González Iñárritu (cu al sau Biutiful…). Structurat ca o piesa de teatru, lipsit de umor… cele mai amuzante faze fiind când „părintele” James ( Brendan Gleeson) mai trântește niște înjurături, e salvat de atmosfera si de incredibila varietate de personaje ( fiica sinucigașă, negrul „suspect de serviciu” și amant, un homosexual, o nevastă imorală, un bancher cam escroc (!), un budist violent (sic!) și un medic cinic/ateu – plus muuulte alte tipologii care ar fi obositoare dacă as sta sa le compătimesc…

CalvaryCalvarul? Părintele James primește la confesiune vestea ca el va fi cel ucis pentru păcatele nu știu care episcop ce degrabă abuza băieței nevinovați. Crima urmează să fie executata într-o zi anume și este avertizat sa se pregătească. Cine poate fi?! Localnicii menționați mai sus, acea colecție de scursuri a societății sunt oarecum suspecți – sau au motive neînțelese… calvary02Într-o atmosfera deloc „thriller”, sau tensionată (cu nedumerire așteptam ca din minut în minut ca părintele să-și dea jos straiele preoțești și să-și ia pușcoacele sa-i altoiască pe nenorociți… ca o Mioriță transformată în Rambo), am privit la un urcuș implacabil spre inevitabila Golgota. De ce un nevinovat? de ce sa fie ucis în sfânta zi de Duminica?calvary-2014-006-brendan-gleeson-long-shot

 Verdict 8/10 * asta-i partea a doua (?) a trilogiei suicidare (dacă presupun ca The Guard – 2011 a fost prima parte…) Deși anticlerical, rasist, bășcălios și anarhic la o privire superficială, e mai degrabă o  fabulă cu o morală difuză care pune concluzii inconfortabile despre integritatea pilonilor statului irlandez – biserica și sistemul bancar, relativizează concepte imuabile precum căință, răscumpărare, simboluri și valori familiale. Concluzia?! Românii sunt de vina pentru tot ce-i prost in Irlanda…  O citare discretă a clasicului Angels With Dirty Faces și o referire la uriașul In Bruges sunt cam singurele legături cu cinematografia. Ca parabolă creștină – e de 1000 de ori mai subtil decât blockbusterul lui Aronofsky – Noah – il „scufunda” la propriu prin autenticitatea personajelor, atmosfera și calitate a dialogurilor. Peisajele – normal „suferă” de acea grandoare de invidiat : faleze stâncoase, plaje de surf, pășuni de un verde țipător, valurile si vântul – acele prezente obligatorii… In alte roluri : Chris O’Dowd, Kelly Reilly, Aidan Gillen, M. Emmet Walsh, Dylan Moran, Isaach de Bankolé, Marie-Josée Croze si  Domhnall Gleeson.

Anunțuri
Acest articol a fost publicat în ArtHouse, Crime, Drama, European, Revenge și etichetat , , , , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s