Nightcrawler – Dan Gilroy – 2014


What if my problem wasn’t that I don’t understand people but that I don’t like them? What if I was the kind of person who was obliged to hurt you for this? I mean physically. I think you’d have to believe afterward, if you could, that agreeing to participate and then backing out at the critical moment was a mistake. Because that’s what I’m telling you, as clearly as I can.

nightcrawler-mainTerifiant, șocant și greu de digerat… sincer să fiu, mă așteptam la o comedioară draguț gen Broadcast News (James L Brooks) sau vreun thriller frenzy ca Strange Days (Kathryn Bigelow). De fapt e o imersiune profundă în lumea secretă a jurnalismului freelance (greu de spus dacă e presă sau nu… e o meserie care trebuie sa livreze știri, fără morală, fără limite, fără scrupule, un fel de hiene și sconcși cu care nu vrea nimeni sa aibă de a face – dar care fac treaba murdară a televiziunilor de știri)  din LA, o ireală călătorie la capătul nopții (cu frânturi de Taxi Driver și After Hours).

1280x720-t94Jake Gyllenhaal ( am încercat sa număr de câte ori clipește în film – este nebunesc! – pentru ca nu o face…) ridică ștacheta  la un nivel greu de menținut… după prestațiile stelare din Prisoners si Enemy (Dennis Villeneuve), se apropie oarecum de anvergura lui Robert De Niro în rolul lui Travis Bickle. downloadFascinant în obsesia sa de a reuși, manipulator și magnetic Louis Bloom îl distruge pe concurentul sau Joe Loder (Bill Paxton) și o cucerește pe experimentata producătoare Nina (Rene Russo – la cel mai bun rol al carierei!). Bloom e un tip cu un trecut incert, care livrează un discurs de salesman (ciudat e ca ar putea sa vândă orice… de la asigurări, pâna la case!), un escroc incredibil de sincer și un neînfricat autodidact.

tumblr_neisxn7fjU1qgjvrso2_1280Verdict 10/10* Original, intens și tensionat, nu e recomandat celor aflați sub tratament. Dan Gilroy e un debutant (?!) ca regizor – în ciuda scenariilor pentru filme ca The Bourne Legacy sau The Fall. Filmul ar fi trebuit sa aibă o morală, sa fie ironic, satiric și să reprezinte acea parabolă care scutură sclipiciul de pe „ämerican way of press, way of life”… dar nu e nici pe departe The Network (Sidney Lumet – 1976). 

E acel thriller bolnăvicios  în care se comit crime, cinismul bine calculat crează un monstru (“What if my problem isn’t that I don’t understand people, but that I don’t like them?”), iar pericolul bine dozat și fragilitatea  personajelor de buna credință (și spectatorii…) crează consecințe și daune inimaginabile. E genul de film care se termina între  paranteze – dar să fiu sincer… nu cred ca mai există posibilitatea unui sequel. Voyeurismul din clasicul Peeping Tom (William Powell) e transformat în știre – materie primă și capital inepuizabil pentru o afacere perversă.

Anunțuri
Acest articol a fost publicat în 1001 Movies You Must See Before You Die, Action, ArtHouse, Bad Film, Crime, Cult, Drama, Exploitation, Guilty Pleasures, Noir, Sick & Twisted, Thriller și etichetat , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s